Lentilele cu liniște sau cele cu anxietate?

Ți se întâmplă frecvent să ai senzația că trăiești ziua sau evenimentele mai degrabă cu anxietate și nu cu calm si pace interioară? Că începi să te gândești la ziua ce urmează și automat apare un gând care spune „ei?! Și acum ce o să se mai întâmple?” Sau poate ai un proiect care urmează să îl începi, o prezentare pe care trebuie să o termini și să o susții ori poate o discuție cu șeful despre ce urmează să faceți în perioada asta. Și de fiecare dată când te gândești la asta parcă e un fior de frică, mai mic sau mai mare, care se înfiripă prin sufletul și mintea ta.

Îți propun o metaforă. Gândește-te că avem în interiorul nostru două rezervoare: unul cu experiențe pozitive, unul cu experiențe negative. Care crezi că e mai plin, așa fără să facem noi un exercițiu de atenție și intenție? Ai crede că cel pozitiv căci deh, cu toții vrem să ni se întâmple bine și să ne fie bine.

Doar că nu e chiar așa. Realitatea ne arată că experiențele negativa au tendința de a se imprima aproape instant în memoria noastră. Ori asta înseamnă că se umple rezervorul cu minus. Și tot realitatea ne arată că experiențele pozitive sunt mai degrabă uitate sau ni le reamintim mult mai greu. Ceea ce înseamnă că rezervorul cu plus e mai mult gol sau oricum mai gol decât cel cu minus.

De ce așa? Oarecum simplu și intuitiv. Rezervorul cu experiențe negative e considerat de partea noastră responsabilă cu supraviețuirea ca fiind locul din care învățăm. Tot ceea ce ni s-a întâmplat negativ poate să aibă valoare de învățare și să ne arate cam ce e de evitat astfel încât să supraviețuim.

Și în principiu e ceva sănătos și de care avem nevoie. Dar, și există un mare dar. A umple rezervorul cu minus poate să aibă o serie de consecințe negative atât pe termen scurt cât mai ales pe termen lung. Pentru că având mai degrabă partea asta plină tindem să vedem viața și evenimentele din viața noastră prin prisma lentilelor colorate de acest rezervor. Ceea ce ne face să fim anxioși, temători, triști, fricoși, stresați, abătuți, îngândurați etc.

Imprimarea asta automată a experiențelor negative un proces destul de primar si automat. Vine ca moștenire de pe la începuturile noastre ca specie și prin confruntare directă e cam greu de modificat.

Și atunci cum putem să contracarăm acest proces și efectele lui? Păi avem și rezervorul de experiențe pozitive. Pe care putem să îl umplem dacă ne ghidăm atenția și căutăm intenționat să facem asta.

  • Mai precis, de fiecare dată când trăim ceva pozitiv, ceva ce ne face plăcere, ceva ce ne aduce bucurie, ceva ce ne mângâie sufletul e de dorit să stăm măcar 20-30 de secunde cu atenția pe acest „ceva” ce ne-a provocat trăirile astea. Astfel îi dăm ocazia să se imprime în amintirea noastră și să contribuie la rezervorul pozitiv. Cu cât facem asta mai des și mai conștient cu atât rezervorul o să fie mai plin. Cu cât e rezervorul mai plin, cu atât mai la îndemâna noastră sunt și lentilele lui prin care dacă privim viața e posibil să o vedem în alte culori: mai luminoase, mai pline de speranță, mai optimiste, cu sufletul mai ușor și poate chiar cu mai multă inspirație și creativitate.

Și partea cea mai faină e că nu trebuie să fie nu știu ce experiențe wow: putem să creștem rezervorul cu plus și cu experiențe uzuale: mirosul unei flori, soarele care ne mângâie fața, zâmbetul sau vocea cuiva drag, gustul unei mâncări care ne place, că am ieșit până afară să ducem gunoiul 😉

  • O altă modalitate de a face asta este aceea de a ne creea un obicei al recunoștinței. Mai precis, ia-ți în fiecare zi câteva minute în care să stai și să găsești cel puțin un lucru, preferabil 3, pentru care poți fi recunoscător/recunoscătoare – ceva ce ți s-a întâmplat, ceva ce ai văzut, auzit, experimentat, etc. Pot fi fix ca cele de mai sus: parfumul unei flori, o mâncare bună, soarele sau ploaia din ziua aia, că te-ai trezit sau orice altceva.

Ideal ar fi să le notezi, să îți faci un jurnal de recunoștință la care să te întorci în fiecare seara sau dimineață și să notezi toate astea. Un astfel de proces ne focusează pe experiențele pozitive suficient încât să apuce și ele să se imprime și astfel să umplem și rezervorul de plus.

Tu pentru ce ești azi recunoscător/recunoscătoare?

 

Și nu uita, dacă cumva te simți rău și simți că nu reușești singur/ă, poți oricând să ceri ajutorul:

  • sunt o serie de Linii de apel (Help Line) gratuite la care poți apela – eu știu de cea de la Atlas 0316302020 sigur sunt și altele
  • te poți alătura unui grup de suport astfel încât să te conectezi și cu alte persoane
  • poți oricând să apelezi la un psihoterapeut